Sök:

Sökresultat:

257 Uppsatser om Landstinget i Värmland - Sida 1 av 18

Analys och förbÀttring av webbplatsen ?Arbetsplats landstinget?

Landstinget i Östergötland har pĂ„ sin webbplats, www.lio.se, en underavdelning kallad ?Arbetsplats landstinget?. HĂ€r finns information om hur det Ă€r att arbeta inom Landstinget samt en sida innehĂ„llande alla lediga jobb. MĂ„lgruppen denna avdelning riktar sig till Ă€r mĂ€nniskor som nu eller i framtiden har intresse av att arbeta inom Landstinget. Ungdomar och andra som söker information om olika yrken och arbetsplatser ingĂ„r ocksĂ„ i den primĂ€ra mĂ„lgruppen.

Hur ser chefer pÄ generationsvÀxlingen : En kvalitativ studie om arbetet inom Landstinget Blekinge

Syfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att ta reda pÄ hur Landstinget Blekinge arbetar med den generationsvÀxling som pÄgÄr och det svaga intresset hos den yngre generationen samt hur det faktiska arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare ser ut, bÄde inom och utanför organisationen, för att undvika en brist pÄ arbetskraft. Vidare vill vi Àven undersöka om den bild teorier framstÀller av den nya generationen skiljer sig mot uppfattningen som chefer inom Landstinget Blekinges har. Syftet Àr ocksÄ att se hur vÀl Landstinget Blekinge arbetar med att bli en attraktiv arbetsgivare i jÀmförelse med SKL:s bild och dÀrmed bidra till ökad medvetenhet kring arbetet med generationsvÀxlingen samt de utmaningar och svÄrigheter som kan finnas i samband med den. Metod: Undersökningen Àr baserad pÄ en kvalitativ, abduktiv metod och semistrukturerade intervjuer med tre personalchefer, en förvaltningschef samt kommunikationsdirektören inom Landstinget Blekinge. Resultat: VÄra resultat visar att Landstinget Blekinge har en skriftlig varumÀrkesstrategi för vad som behöver göras.

Hur ser chefer pÄ generationsvÀxlingen - En kvalitativ studie om arbetet inom Landstinget Blekinge

Syfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att ta reda pÄ hur Landstinget Blekinge arbetar med den generationsvÀxling som pÄgÄr och det svaga intresset hos den yngre generationen samt hur det faktiska arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare ser ut, bÄde inom och utanför organisationen, för att undvika en brist pÄ arbetskraft. Vidare vill vi Àven undersöka om den bild teorier framstÀller av den nya generationen skiljer sig mot uppfattningen som chefer inom Landstinget Blekinges har. Syftet Àr ocksÄ att se hur vÀl Landstinget Blekinge arbetar med att bli en attraktiv arbetsgivare i jÀmförelse med SKL:s bild och dÀrmed bidra till ökad medvetenhet kring arbetet med generationsvÀxlingen samt de utmaningar och svÄrigheter som kan finnas i samband med den. Metod: Undersökningen Àr baserad pÄ en kvalitativ, abduktiv metod och semistrukturerade intervjuer med tre personalchefer, en förvaltningschef samt kommunikationsdirektören inom Landstinget Blekinge. Resultat: VÄra resultat visar att Landstinget Blekinge har en skriftlig varumÀrkesstrategi för vad som behöver göras. För att lyckas attrahera den yngre generationen behöver de dock vidta ytterligare ÄtgÀrder för att lansera sin strategiska plan och börja det egentliga arbetet med employer branding om de vill bli en attraktiv arbetsgivare för den yngre generationen..

En hÀlsoekonomisk utvÀrdering av alkoholrÄdgivande samtal : I samarbete med Landstinget Kronoberg

Bakgrund: Denna uppsats Àr en hÀlsoekonomisk utvÀrdering och utförs pÄ uppdrag av Landstinget Kronoberg som övervÀger att införa ny metod för att förebygga ohÀlsosam alkoholkonsumtion. Denna metod innebÀr att patienter fÄr alkoholrÄdgivande samtal nÀr de besöker primÀrvÄrden, vilket pÄvisats resultera i positiva hÀlsoeffekter. För att möjliggöra ett sÄdant införande behöver Landstinget Kronoberg ett hÀlsoekonomiskt beslutsunderlag.Syfte: Studien syftar till att utveckla en kalkylmodell för att mÀta hÀlsoekonomiska effekter i sjukvÄrden nÀr alkoholkonsumtionen minskar till följd av korta alkoholrÄdgivande samtal i primÀrvÄrden. Vidare syftar studien till att utreda om Landstinget Kronoberg behöver ytterligare finansiering för att införa dessa alkoholrÄdgivande samtal.Metod: För att uppfylla studiens syfte har den hÀlsoekonomiska analysmodellen kostnadsintÀktsanalysen anvÀnts. Den empiriska datan har hÀmtats ifrÄn dokument i form av register och databaser, detta har kompletterats med intervjuer av personer i Landstinget Kronoberg.Slutsats: Resultatet av denna uppsats hÀlsoekonomiska kalkyl visar att ett införande av alkoholrÄdgivande samtal i primÀrvÄrden inte Àr lönsamt ur ett organisatoriskt sjukvÄrdsperspektiv.

Wermland Forever? : En underso?kning om hur Karlstads kommuns varuma?rkesidentitet avspeglas i Wermland Forever

Titel: Wermland Forever? En underso?kning om hur Karlstads kommuns varuma?rkesidentitet avspeglas i tv- serien Wermland ForeverSyfte: Syftet med uppsatsen a?r att belysa hur en stads image kan pa?verkas av en enskild marknadsfo?ringsa?tga?rd. I det ha?r fallet sponsring av tv-serien Wermland Forever som efterfo?ljdes av sa?va?l tittarstorm som la?ga tittarsiffror. Karlstads kommun mottog dessutom kritik fo?r sitt samarbete da? ma?nga ansa?g att tv-serien gick emot Karlstads kommuns va?rdegrund.Fra?gesta?llningar: Hur ser Karlstads kommuns varuma?rkesidentitet ut? Hur ser Karlstads kommuns varuma?rkesimage ut? Hur uppfattas bilden av Karlstad som visas upp i Wermland Forever? Hur ser fo?rha?llandet ut mellan Karlstads kommuns varuma?rkesidentitet kontra varuma?rkesimage ut i relation till Wermland Forever?Teori: Uppsatsen baseras till stor del pa? Simon Anholts fyra aspekter av ett varuma?rke samt Hart & Stachows ramverk fo?r att ma?ta Karlstads image.

Konsten att behÄlla och vÀrna om nyckelkompetensen : En studie genomförd inom Landstinget Halland

NÀr vi kom i kontakt med Landstinget Halland uttryckte de behovet av att kunna attrahera och behÄlla personal. DÄ personer med nyckelkompetens har stor pÄverkan pÄ organisationens framgÄng har vi valt att genomföra en studie med syfte att undersöka vilka förhÄllanden personer med nyckelkompetens inom Landstinget Halland upplever som centrala för sin specifika arbetssituation. Med hjÀlp av olika teorier och modeller analyserar vi och tar reda pÄ hur sÄdana förhÄllanden kan pÄverka arbetsgivarens förmÄga att behÄlla dessa personer. Vi har valt att undersöka pÄ vilket sÀtt de förhÄllanden som framkommer Àr centrala för individens arbetstillfredsstÀllelse och motivation samt för deras vilja att stanna kvar pÄ eller lÀmna sitt arbete. UtifrÄn uppsatsens syfte och frÄgestÀllningar har vi genomfört sex stycken kvalitativa intervjuer med nyckelindivider och personalledning pÄ en av verksamheterna inom Landstinget Halland. VÄrt resultat visar att förhÄllanden som har att göra med arbetstillfredsstÀllelse och motivation pÄverkar och pÄverkas av upplevt organisatoriskt stöd vilket i sin tur pÄverkar arbetsgivarens förmÄga att behÄlla individer med nyckelkompetens. Hela analysen utmynnar slutligen i vÄr egen AFBN-modell (arbetsgivarens förmÄga att behÄlla nyckelkompetens) som visar dessa samband..

Kompetensutveckling inom offentlig verksamhet : En kvalitativ studie om medarbetares upplevelse av möjlighet till lÀrande och kompetenutveckling

Syftet med denna studie Àr att undersöka möjligheterna till kompetensutveckling pÄ tvÄ olika verksamhetsomrÄden inom Landstinget Halland. Vi vill fÄ en förstÄelse för vilka förutsÀttningar som krÀvs för lÀrande och kompetensutveckling inom organisationen. Avsikten med undersökningen  Àr att fÄ svar pÄ forskningsfrÄgorna: (1) Hur upplever medarbetaren sina möjligheter till kompetensutveckling inom Landstinget Halland? (2) Hur ser vÄrdenheternas arbetsplatslÀrande ut? (3) Vilka förutsÀttningar finns för arbetsplatslÀrande inom vÄrdenheterna? (4) Vilka faktorer bidrar till att medarbetarna inom Landstinget Halland vill stanna och utvecklas? För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor har vi gjort nio stycken individuella intervjuer med respondenter som innehar olika yrkesgrupper inom Landstinget Halland. Resultatet vi fick var att respondenternas upplevelse av sina möjligheter att kompetensutvecklas inom Landstinget Halland var och goda och att det finns ett gott lÀrklimat och en infrastruktur för hur ett lÀrande ska ske.

Resultat och styrning inom Landstinget i VÀrmland : En studie av ekonomer och lÀkares syn pÄ resultat och styrning

ProblemHar ekonomerna sĂ„ stor pĂ„verka pĂ„ hur ett bra resultat definieras inom landstinget att det medicinska resultatet fĂ„r stĂ„ tillbaka? Är balanserade styrkort verkligen omtyckt av lĂ€kare som Aidemark kom fram till i sin studie 1998, och leder det till nĂ„gon förbĂ€ttring eller effektivisering inom sjukvĂ„rden?SyfteSyftet med vĂ„r uppsats Ă€r att undersöka hur ekonomer och lĂ€kare inom Landstinget uppfattar resultat, samt att undersöka synen pĂ„ anvĂ€ndandet av balanserade styrkort för styrning inom sjukvĂ„rden.MetodVĂ„r uppsats bygger pĂ„ en kvalitativ metod, och vĂ„r primĂ€rdata bestĂ„r av intervjuer med fem personer som jobbar pĂ„ staben och Centralsjukhuset i Karlstad inom Landstinget i VĂ€rmland. Intervjuerna har skett pĂ„ respektive respondent arbetsplats och varit av öppen individuell karaktĂ€r, samtliga intervjuer har bandats.SlutsatsNĂ€r det gĂ€ller resultat, Ă€r respondenterna ganska överens om att det finns skillnader mellan de olika yrkesgruppernas syn pĂ„ resultat. Den stora skillnaden hĂ€r Ă€r att lĂ€karna pĂ„ Centralsjukhuset anser att Landstinget i VĂ€rmland vĂ€rderar ett ekonomiskt resultat betydligt högre Ă€n ett medicinskt resultat, medan de som jobbar pĂ„ staben inte anser att det Ă€r nĂ„gon större skillnad i hur de olika resultaten vĂ€rderas.Styrning med balanserade styrkort var nĂ„got som lĂ€karna pĂ„ Centralsjukhuset gĂ€rna hade varit utan, de menade att det varken lett till nĂ„gon besparing eller effektivisering. Kritiken mot styrkorten var stundtals hĂ„rd frĂ„n lĂ€karna, och en menade till och med att, styrkorten blivit en religion och en total sanning för vissa inom landstinget.

Landstinget i VÀrmlands balanserade styrkort : FrÄn beslut till praktisk tillÀmpning

Det balanserade styrkortet Àr ett styrverktyg som utvecklats för företag i syfte att underlÀtta att dess kortsiktiga aktiviteter understöder organisationens lÄngsiktiga mÄl. Ledningen för Landstinget i VÀrmland beslutade Är 2004 att det balanserade styrkortet skulle införas som ett verktyg för strategisk styrning i hela organisationen. Lanstingsledningen slog vidare fast att styrverktyget skulle utvecklas samt implementeras stegvis in i organisationen, med en början pÄ landstingsnivÄ och sedan vidare ner till lÀnsverksamhets- samt slutligen till enhetsnivÄ. VÄrdcentralen Rud Àr en av Landstinget i VÀrmlands verksamheter pÄ enhetsnivÄ och tillhör lÀnsverksamheten allmÀnmedicin. Hösten Är 2005 blev det aktuellt för vÄrdcentralen att utveckla och implementera sitt eget balanserade styrkort.Studiens syfte Àr att beskriva samt granska hur det balanserade styrkortet utvecklas, utformas och tillÀmpas i organisationen Landstinget i VÀrmland samt en av dess enheter, VÄrdcentralen Rud.

Landstinget i VÀrmlands balanserade styrkort : FrÄn beslut till praktisk tillÀmpning

Det balanserade styrkortet Àr ett styrverktyg som utvecklats för företag i syfte att underlÀtta att dess kortsiktiga aktiviteter understöder organisationens lÄngsiktiga mÄl. Ledningen för Landstinget i VÀrmland beslutade Är 2004 att det balanserade styrkortet skulle införas som ett verktyg för strategisk styrning i hela organisationen. Lanstingsledningen slog vidare fast att styrverktyget skulle utvecklas samt implementeras stegvis in i organisationen, med en början pÄ landstingsnivÄ och sedan vidare ner till lÀnsverksamhets- samt slutligen till enhetsnivÄ. VÄrdcentralen Rud Àr en av Landstinget i VÀrmlands verksamheter pÄ enhetsnivÄ och tillhör lÀnsverksamheten allmÀnmedicin. Hösten Är 2005 blev det aktuellt för vÄrdcentralen att utveckla och implementera sitt eget balanserade styrkort.Studiens syfte Àr att beskriva samt granska hur det balanserade styrkortet utvecklas, utformas och tillÀmpas i organisationen Landstinget i VÀrmland samt en av dess enheter, VÄrdcentralen Rud.

Att kommunicera med morgondagens medarbetare : En studie av studenters vÀrderade employer attractiveness och deras image av Landstinget som arbetsgivare

Denna studie utgÄr frÄn fÀltet PR och marknadskommunikation med inriktning mot employer branding. Landstinget i Jönköpings lÀn har nyligen inlett ett arbete med employer branding och som ett led i detta arbete söker de nu kunskap om vad som bör kommuniceras till presumtiva medarbetare för att pÄ sÄ sÀtt skapa ett attraktivt employer brand.Syftet med studien var att identifiera de attribut som Landstinget i Jönköpings lÀn med fördel kan lyfta fram i den marknadskommunikation som riktas till presumtiva medarbetare. För att besvara syftet utfördes en kvantitativ enkÀtundersökning bland studenter vid Högskolan i Jönköping för att fÄ en bild av vilka attribut de ansÄg viktiga hos en arbetsgivare samt hur de sÄg pÄ Landstinget som arbetsgivare. För att fÄ ytterligare substans i studien valde vi att stÀlla resultaten mot teorier om inre och yttre motivation för att pÄ sÄ sÀtt undersöka vilken typ av motivaton som de tillfrÄgade studenterna drivs av nÀr de vÀljer arbetsgivare.Studiens resultat ger en tydlig bild av vad som anses vara mest respektive minst attraktivt hos en arbetsgivare, dÀr goda relationer med kollegor Àr det attribut som vÀrderats högst och förmÄnersamt bonus vÀrderats lÀgst av respondenterna. Goda relationer med kollegor Àr Àven det attribut som respondenterna ansÄg som mest troligt att Landstinget kunde erbjuda som arbetsgivare.Sammanfattningsvis har studiens resultat visat att psykologiska attribut som kan hÀrledas till inre motivation Àr de som vÀrderats mest attraktiva.

Kriskommunikation - FörestÀllningars relation till praktiska arbetssÀtt

I den hÀr studien undersöks hur förestÀllningar kring kriser och risker inom en organisation pÄverkar och styr sÀttet man resonerar kring och arbetar praktiskt med kriskommunikation. Jag tog hjÀlp av fyra frÄgor för att undersöka detta nÀmligen: 1) Hur menar medarbetarna att kriskommunikationsarbetet pÄ landstinget Kronoberg ser ut? 2) Vad har medarbetare för tankar om kriskommunikation i stort? 3) Vad har medarbetare för förestÀllningar om hot och risker för landstinget Kronoberg? 4) Slutligen, hur ser kopplingen mellan organisationens arbetssÀtt och medarbetarnas syn pÄ hot och risker ut?Uppsatsens empiri bestÄr av Ätta stycken samtalsintervjuer med anstÀllda inom landstinget Kronoberg samt organisationens Plan vid Allvarlig HÀndelse. Jag intervjuade personer frÄn olika avdelningar med olika kopplingar till kriskommunikation. Jag valde att utföra studien hos landstinget Kronoberg dÄ de har verksamheter bevakade av media samt eftersom de har rÄkat ut för kriser sÄ som Sankt Sigfridsbranden under de senaste Ären.

Miljöledningssystemets anvĂ€ndbarhet i Landstinget i Östergötland. En fallstudie av Vrinnevisjukhuset i Norrköping.

Syftet med studien var att undersöka miljöledningssystemets anvÀndbarhet i landstinget och studera vilka driftkrafter och hinder som finns med införandet av miljöledningssystemet. Undersökningen genomfördes som en kvalitativ fallstudie pÄ Vrinnevisjukhuset i Norrköping. Resultaten frÄn Vrinnevisjukhuset sattes i samband med landstingets övergripande miljöarbete och analyserades. Studien pekade pÄ att införandet av miljöledningssystemet har lett till att ansvaret för miljöarbetet har förflyttats nerÄt i organisationen och att flera personer har blivit inblandade i miljöarbetet. Som helhet fungerar miljöarbetet bÀttre efter att beslut om införande av miljöledningssystem hade fattats.

En fallstudie om en IT-process inom landstinget i VÀrmland : Ett förÄldrat IT-system krÀver verksamhetsförÀndring

OrganisationsförÀndring behövs för att bevara hög effektivitet i organisationer nÀr omvÀrldenförÀndras. För större organisationer behövs en tydlig avgrÀnsning arbetas fram innanorganisationsförÀndringsarbetet startar. Landstinget i VÀrmland behöver utföraorganisationsförÀndringar pÄ grund av ett förÄldrat IT-system som anvÀnds i verksamheten. EnmÄlgruppsanalys har genomförts av IT-systemet vilket resulterade i tre mÄlgrupper. Intervjuer medpersoner ur de tre mÄlgrupperna har genomförts vilket resulterade i data som anvÀndes till attanalysera och svara pÄ rapportens tvÄ forskningsfrÄgor.

Den finansiella nedgÄngens pÄverkan för politikers aktivitet : En studie av LiV

Essay in political science, C-level, by Ronak Bozorgi, fall semester 2007. Tutor:P.O. Norell. ?The affect of financial decline on politician?s activity.

1 NĂ€sta sida ->